Taktikk med Christen With

Det er ekstremt viktig å ha rammer å jobbe innenfor! Prioritering må gjørs hele tiden. På påskesamlingen første helg i påsken hadde Christen With taktikk-undervisning med seilerne.  Vi har oppsummert de viktigste punktene.

 

Lag en plan tidlig! – Det viktigste Christen tok frem var hvor viktig det var å lage seg en tidlig plan. Det gjelder å lage seg gode rutiner så man ikke glemmer noe under regattaen.

Regattaen starter alltid før 5 minutteren! – Før 5 minutteren går er det viktig å ha et par ting under kontroll. Det aller viktigste man må huske på er å:

  • Ta landmerke – Å ta landemerke er veldig enkelt, tar kort tid, og gjør det lettere å oppdage om det er underbue eller overbue ved start. Landemerke er nøkkelen til en god start midt på startlinjen!
  • Landmerke
  • Sjekke strøm og vind – Dette for å bestemme hvilken banehalvdel og halser for første leg. Den korteste veien er ofte den raskeste!
  • Finn optimal trim – Få båten i toppfart og bli kjent med forholdene. Juster tau som er vanskelige å justere underveis
  • Ta en  risikovurdering – Dette er litt individuelt og varierer litt fra arrangementet til arrangementet. Er det en onsdags regatta eller er det NM? Ligger du sist eller under midten og ikke har noe å tape? Dette er i hvert fall noe man må bli enige om før start.

Lag en plan for første legg (fra start til første merke) – Kanskje det viktigste punktet. Hvilken banehalvdel? Hvilken side av startlinjen?

  • «Ønsker du å gå venstre så aldri gå lengre venstre en båten lengst til venstre i feltet»
  • Det lønner seg heller aldri å starte helt til venstre av startlinjen. Da vil man bare bli push’et ut og langt vekk fra feltet
  • startlinjeVelge banehalvdel – hvor blåser det? Hvor er det lift og hvor er det header?
  • Starten og de første 200-300 meterne er det mest avgjørende av en regatta. Da gjelder det å ha fokus på båtens fart og ikke slå seg bort!
    startmerke 2

Før 1. Merke legger man planen for lens

  • Aldri gå layline med en gang, da vil du tape distanse og gå glipp av skiftene (lift).
  • Aldri ta jibset med en gang
  • Lift/header motsatt etter første merke

Etter første merke legges planen for neste runding og neste kryss

  • Runding av gate – hvilken side? Posisjonen i forhold til andre båter. Kan det være lurt å bremse opp hvis det blir en klynge?
  • Er det mange båter på det favoriserte merke i gaten – rund det andre. Fri vind er ekstremt viktig!
  • Neste kryss

Gjelder under hele seilasen:

  • Ikke rydd det som ikke trengs å ryddes! Fart! Fart! Fart!
  • Mental forberedelse på manøvre og taktikk er viktig for å gjøre det bra!

You may also like...